اطلاع رسانی غذایی,آشامیدنی و...

نکات مهم در خريد، مصرف و نگهداري تخم مرغ

نکات مهم در خرید، مصرف و نگهداری تخم مرغ
• کاملترین،فراوانترین و ارزانترین غذای  پروتئینی.
• دارای تمامی اسیدهای آمینه ضروری، با ارزشترین و بالاترین کیفیت پروتئین در مقایسه با گوشت، لبنیات و حبوبات.
• دارای حداقل 12 نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری به ویژه ویتامین های گروه B و ویتامین E,D,Aو عناصر ید و فسفر، روی و کلسیم و...
• چربی تخم مرغ عمدتاً از نوع غیر اشباع بوده و کلسترول تخم مرغ تاثیری در افزایش کلسترول خون ندارد.
• کولین تخم مرغ یکی از مواد موثر و مهم برای رشد و نمو جنین و کودک، عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه است.
• لوتئین و گزانتین زرده تخم مرغ از مواد بسیار موثر برای جلوگیری از استحاله شبکیه چشم و در نتیجه بروز نابینایی در کهنسالی است.
• مصرف تخم مرغ در اطفال و نوجوانان در حال رشد، زنان باردار و شیر ده، ورزشکاران و در دوران پس از بیماری بدلیل ارزش غذایی بالا توصیه اکید می شود.

 

ادامه مطلب...

اطلاعيه بهداشتی


اطلاعيه
همشهری گرامی:
شکایات و سئوالات خود را در خصوص فرآورده های خام و فرآوری نشده دامی و مراکز عرضه این نوع فرآورده ها مانند شیر خام، تخم مرغ، انواع گوشت سفید، قرمز و ماهی با شبکه دامپزشکی، شماره تلفن 7254246مطرح نمایید. همچنین برای طرح شکایتهای مربوط به مراکز عرضه و توزیع محصولات غذایی مانند عدم رعایت شرایط نگهداری، فروش مواد غذایی بدون مجوزهای بهداشتی و یا تاریخ مصرف گذشته، فروش مواد غذایی فله و نیز شکایتهای مربوط به واحدهای تولیدی صنفی مانند اغذیه فروشیها، نانواییها، قنادیها، رستورانها، مراکز عرضه و فروش بستنی و آبمیوه و هرگونه تولید و عرضه درمحل در خصوص عدم رعایت بهداشت محیط، ابزار کار و بهداشت فردی با معاونت بهداشتي دانشگاه، تماس حاصل نمائید.

روز جهانی غذا

16 123pic1009.jpg - 64.73 Kb اکتبر (24 مهر ) در سطح کشورهای عضو سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) روز جهانی غذا نامگذاری شده است . شانزدهم اکتبر یادور روز تشکیل سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد در سال 1945 و اعلام رسمی نامگذاری این روز به نام" روز جهانی غذا " در همایش این سازمان در سال 1979 انجام شده است
شعار روز جهانی غذا در سال 1389 :          همه با هم متحد علیه گرسنگی
شعار روز جهانی غذا در سال 1388 :          دستیابی به امنیت غذایی در زمان بحران
شعار روز جهانی غذا در سال1387:           امنیت غذایی، چالش تغییرات آب و هوایی و بیوانرژی

تغذيه مناسب كودكان دبستاني (12-6 سال)

 
كودكان به دليل رشد و فعاليت بدني، نياز به انرژي، پروتئين و مواد مغذي كافي دارند.
تغذيه مناسب مي تواند موجب رشد كافي و افزايش قدرت يادگيري طي دوران تحصيل گردد.
تغذيه مناسب داشتن يك برنامه غذايي متعادل، متناسب و متنوع شامل كليه گروههاي اصلي غذايي است كه براي تأمين احتياجات غذايي كودكان در سه وعده اصلي و حداقل دو ميان وعده توصيه مي شود.

توصيه هاي كلي تغذیه براي تأمين و ارتقاء سلامت


بهرم مواد غذاییرای اطمینان از اینکه برنامه غذایی روزانه تمام مواد مغذی مورد نیاز فرد را تامین میکند استفاده از هرم غذایی توصیه میشود . هرم غذایی  5 گروه اصلی و 1 گروه متفرقه دارد .گروه هایی که در پایین هرم هستند ،به مقدار بیش تری مورد نیاز هستند و گروه هایی که بالاتر قرار دارند باید کمتر مصرف شوند . مواد غذایی که در یک گروه قرار دارند از نظر کالری ،کربوهیدرات ،پروتئین و چربی شبیه هم هستند . نکته مهم در مورد هرم غذايي اين است که غذاي يک گروه هرم را نمي توان جايگزين گروه ديگر کرد ولي غذاهاي موجود در يک گروه را مي توان با هم جابه جا کرد. انرژی مورد نیاز بدن به سن ،جنس ،وزن و میزان فعالیت بستگی دارد.

ادامه مطلب...