خدمات عمومی

خدمات عضویت : عضویت در کتابخانه مرکزی منحصر به دانشجویان ، اساتید و کارمندان این دانشگاه می باشد و ارائه خدمات به سایر مراجعین با ارائه کارت شناسایی معتبر و بسته به شرایط امکانپذیر است. 
مدارک لازم جهت عضویت :
·     ارائه کارت دانشجویی برای دانشجویان و معرفی نامه برای اساتید و کارمندان از واحد مربوطه.
·     تکمیل فرم عضویت توسط اعضای هیئت علمی ، دانشجویان و کارمندان .
·     ارائه یک قطعه عکس 4*3.

خدمات دربخش مرجع: در این بخش علاوه بر کتب ، مجموعه ای از راهنماها ، کتابشناسی ها ، سالنامه ها ، فرهنگ ها، دائره المعارف ها ، دستورنامه ها و دستنامه ها نگهداری می شود که با سیستم باز قابل بهره برداری صرفا"در داخل کتابخانه می باشد . مجموعه این بخش در حال حاضر به زبان انگلیسی و فارسی است.خدمات مرجع بخش عمده ای از فعالیت های مستمر کتابخانه را دربرمی گیرد.

خدمات بخش امانت وگردش کتاب: مخزن کتابخانه با سیستم قفسه باز اداره میشود و مراجعین می توانند از دو دستگاه رایانه مخصوص کتابداران ،چهار دستگاه رایانه مخصوص مراجعین، برگه دانها یا راهنمای موضوعی قفسه ها برای یافتن مدارک مورد نظرخود استفاده نمایند.سازمان دهی منابع بر اساس رده بندی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM) می باشد.
-      امانت و گردش منابع کتابخانه به اعضاء.
-      آموزش و راهنمایی مراجعین در شیوه جستجو.
-      جستجوى اطلاعات در نرم افزار کتابخانه ای برای مراجعین .
-      فایل نمودن کتب برگشتى در قفسه ها .
-      قفسه خوانى و برطرف نمودن اشکالات موجود در کتب و مشخص نمودن مفقودى ها. 
-      انتخاب کتابهاى فرسوده و قدیمی و انتقال آنها به صحافی و بخش وجین.
-      تسویه حساب مراجعین.

خدمات بخش نشریات:دراین بخش مجلات از سال 2007 به بعد موجود می باشد و مجلات سالهای قبل در آرشیو کتابخانه نگهداری می شود که مهمترین وظایف و خدمات آن شامل :
-      پاسخگویی و راهنمایی به مراجعین در شیوه ی استفاده از منابع این بخش.
-      انتخاب و اشتراک مجلات مورد نیاز کتابخانه.
-      بررسی مجموعه و مرتب نمودن مجلات جهت ارسال به آرشیو.

خدمات بخش سفارشات و استنساخ دیجیتالی: این بخش فعلاً مسئولیت تهیه و سفارش انواع منابع و مواد اطلاعاتی مورد نیازکتابخانه مرکزی وکتابخانه های وابسته به دانشگاه راعهده دار است و بخش دوم آن در حال راه اندازی است.
-       دریافت کاتالوگ ناشرین وارسال آن به گروههاى آموزشى جهت انتخاب منابع مورد نیاز . 
-       بررسى و انتخاب آخرین رفرنسهاى موجود در بازار و تطابق آن با موجودى کتابخانه توسط کتابداران .
-       نیازسنجى و ثبت نیاز اطلاعاتی مراجعین و دانشجویان بصورت پیوسته و کنترل آن با موجودی تا در صورت عدم وجود آن در فهرستگان کتابخانه و لیست تهیه و خرید در لیست تهیه و خرید ثبت گردد. 
-       دریافت منابع و کنترل آن با لیست خرید .
-       دریافت منابع اهدایی و رایگان

خدمات بخش خدمات فنى: در این بخش فهرستنویسى ورده بندی کتب موجود درکتابخانه انجام می گردد .
-        آماده سازی منابع کتابخانه و ثبت مشخصات کتب در دفاتر ثبت.
-        فهرست نویسى و رده بندی کتب موجود در کتابخانه.
-        ورود اطلاعات کتابشناختى منابع فهرست‏نویسی شده به نرم افزار کتابخانه اى پارس آذرخش.
-        تولید برچسب عطف و بارکد کتب با استفاده از نرم افزار کتابخانه ونصب آنها روی منابع .

خدمات بخش آماده سازی: در این بخش آماده سازی منابع از ممهور نمودن کتب به مهر کتابخانه گرفته تا الصاق برچسب عطف و بارکد کتب صورت می پذیرد.

خدمات بخش سمعی و بصری:این بخش دارای مجموعه ای از امکانات کمک آموزشی بصورت چند رسانه ای است و شامل فیلم های آموزشی ویدئویی ، کاست های  صوتی ، لوح های فشرده نرم افزاری و چند رسانه ای و نیز تجهیزات لازم برای بهره گیری ازاین تسهیلات موجود می باشد . سازمان دهی مواد سمعی و بصری نیز مانند کتاب بر اساس رده بندی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM) صورت می گیرد.

خدمات بخش پایان نامه ها و طرحهای تحقیقاتی:که امکان دسترسی ، مطالعه و یادداشت برداری در محل را به مجموعه ای از پایان نامه ها و طرحهای تحقیقاتی پایان یافته دانشگاه  را میسر می کند . 

خدمات بخش اطلاع رسانی: برقراری امکان دسترسی و آموزش استفاده از بانکهای اطلاعاتی On Line، بانک CD و جستجوهای تخصصی توسط کارشناسان کتابداری و اطلاع رسانی در این بخش فراهم شده است.سایر خدمات این بخش شامل:
-        انتخاب و نظارت بر اشتراک بانکهای اطلاعاتی آنلاین.
-        انتخاب و نظارت بر اشتراک بانکهای اطلاعاتی غیر پیوسته بصورت CD و ...
-        جستجوهای تخصصی مقالات در بخش اطلاع رسانی.

خدمات آرشیوی: در بخش نشریات پس ازمدتی معین که فرایند به روزآوری و دریافت مرسولات جدید کماکان و بطور مستمر ادامه پیدا می کند جایی برای نشریات جدید باقی نمی ماند لذا بدیهی است که نشریات قدیمی تر در بازه های زمانی معین مرتب و به بخش آرشیو فرستاده و مرتب شوند تا هم مشکل مکانی برای نشریات جدیدتر مرتفع گردد و هم نشریات قدیمی تر جهت استفاده های آتی در آرشیو نگهداری شود .

خدمات امانت بین کتابخانه ای: طبق قرارداد همکاری بین دانشگاه و اداره ارشاد اسلامی کتابخانه عمومی شهید مطهری به عنوان بزرگترین و مجهزترین کتابخانه عمومی شهرستان جهت سرویس دهی به اعضا کتابخانه هر ساله تعدادی کارت عضویت کتابخانه مطهری تهیه و دراختیار اعضا قرار می گیرد .  

 خدمات کپی: با توجه به مجهز بودن کتابخانه به دستگاه کپی تهیه فتوکپی بطور محدود از نشریات و کتب برای اعضا با تکمیل فرم مربوطه  امکانپذیرمی باشد.

بخش تالار محققان: ایجاد بستر لازم جهت مطالعه و تحقیق محققان و اساتید از طریق اتصال به وب و بانکهای اطلاعاتی اشتراکی توسط کامپیوترهای در دسترس و موجود در تالار.

بخش مدیریت: امور برنامه ریزی ، هماهنگی ، سازماندهی ، کنترل و ارزشیابی حوزه را انجام داده و ارائه گزارشات و دریافت ارشادات ، راهکارها و خط مشی حوزه بالادستی را بر عهده دارد.

کتابخانه های وابسته به کتابخانه مرکزی : کتابخانه مرکزی در راستای اهداف بلندمدت و آتی خود جهت اطلاع رسانی بهینه و موثر و نیز لزوم سهولت دسترس پذیری منابع اقدام به تاسیس و حمایت از کتابخانه های وابسته به خود گرفت  تا مراجعین خود را در جغرافیایی وسیعتر و متنوع تر تحت پوشش خدمات خود قرار دهد که عبارتند از 1- 4 کتابخانه در خوابگاههای دانشجویی . 2- کتابخانه بیمارستانی در بیمارستانهای 22 بهمن و 15 خرداد .3- مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت . 4- کتابخانه مرکز  مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی EDC .
 
ساعت کار کتابخانه مرکزی دانشگاه

شنبه تا چهارشنبه

7:30

18:00

 
 
تاریخ به روز رسانی:
1396/12/23
تعداد بازدید:
288
Powered by DorsaPortal