نیازهای تغذیه ای سالمندان

نیازهای تغذیه ای سالمندان
*درافراد مسن مصرف روزانه 8 - 6 ليوان مايعات ترجيحا“ آب براي پيشگيري از يبوست وكم آبي بدن توصيه كنيد، زيرا افراد مسن عليرغم نياز واقعي به مايعات كمتر احساس تشنگي مي كنند و به همين دليل بيشتر مستعد كم آبي بدن و يبوست هستند.

*با افزايش سن نياز به انرژي كاهش مي يابد به همين علت نياز متابوليسمي بدن به انرژي كمتر از سايرگروه هاي سني است. افراد مسن فعاليت بدني كمتري دارند و در نتيجه نيازمند غذاي كمتري براي ثابت نگهداشتن وزنشان هستند. براي محدود كردن دريافت انرژي، توصيه كنيد غذاهاي كم حجم و غني از مواد مغذي را بيشتر مصرف كنند و مصرف مواد شيرين و چربي ها را نيز كاهش دهند.

* از آنجاكه در سالمندان نياز به انرژي كاهش مي يابد، پروتئين مورد نياز بدن بايد از منابع با كيفيت بالا )از لحاظ پروتئين( مانند گوشتهاي كم چربي، مرغ، ماهي، سفيده تخم مرغ، فرآورده هاي لبني بدون چربي يا كم چربي تامين شود. غلات و حبوبات نيز از منابع گياهي پروتئين هستند كه اگر با هم مصرف شوند تمامي اسيدهاي امينه ضروري مورد نياز بدن را تامين مي كنند. پروتئين حدود 15 % كل انرژي روزانه را تشكيل مي دهد. توصيه كنيد حدود نيمي از پروتئين مصرفي از نوع حيواني و مصرف گوشت در سنين سالمندي بايد متعادل )حدود سه نوبت در هفته( باشد.

*مصرف چربيها بايد در رژيم غذايي سالمندان محدود شود.

*جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزايش سن كاهش مي يابد بنابراين با افزايش سن نياز بدن به مصرف منابع غني كلسيم )مانند شير و لبنيات( و ويتامين D افزايش مي يابد. از طرف ديگر ميزان توليد ويتامين D در پوست از طريق نور آفتاب كاهش مي يابد.براي مصرف جگر و روغن كبد ماهي براي تامين ويتامين D را توصيه كنيد. بر اين اساس توصيه مي شود زنان بالاي 50 سال و همچنين همه بالغين بالاي 60 سال 1000 تا 1500 ميلي گرم در روز كلسيم )مجموعا" از طريق مصرف مواد غذايي غني از كلسيم و مكمل دارويي( دريافت كنند.
*با افزايش سن توانايي جذب ويتامين B12 بدن كاهش مي يابد. مصرف مقدار مناسبي از گوشت قرمز، ماهي، شير و تخم مرغ )طبق واحد هاي معرفي شده( به عنوان منابع ويتامين B12 را با در نظر گرفتن ملاحظات سلامتي فرد و بيماريهاي زمينه اي احتمالي كنترل و مورد تاكيد قرار دهيد.

*كمبود ويتامين B6 به علل مختلف در سالمندان شايع است زيرا با بالا رفتن سن متابوليسم اين ويتامين افزايش و جذب آن كاهش مي يابد. از طرف ديگر در سالمندان به علت مصرف ناكافي گوشت دريافت اين ويتامين كاهش مي يابد. توصيه كنيد بطور منظم منابع غني اين ويتامين از جمله انواع گوشت، جگر، شير، تخم مرغ، حبوبات و غلات كامل )پوست نگرفته( مصرف شود.

*كم خوني فقر آهن در سالمندان نسبت به افراد ديگر شيوع كمتري دارد اما در افرادي كه غذاهاي كم انرژي مصرف مي كنند و يا مشكوك به سوء تغذيه هستند شايع است. نياز مردان و زنان سالمند به آهن يكسان است و ميزان توصيه شده روزانه به طور متوسط 7 ميلي گرم است. زرده تخم مرغ، گوشت، ماهي، جگر، حبوبات و سبزي هاي برگ سبز تيره مانند جعفري، برگ چغندر،گشنيز و بخش هاي تيره برگ از منابع آهن مي باشند.
تاریخ:
1395/03/31
تعداد بازدید:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
Powered by DorsaPortal