توصیه های سلامتی برای ایام عید سالمندان
توصیه های سلامتی برای ایام عید سالمندان
توصیه های سلامتی برای ایام عید سالمندان

سالمندان از نظر جسمی و روانی متفاوت تر و حساس تر از جوان ها هستند و ممکن است تفریحات و مهمانی هایی که خانواده برای این روزها در نظر می گیرند، برای آنها مناسب نباشد و حتی باعث آزار و اذیت آنها شود. بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا آنها هم نهایت لذت را در کمال سلامت جسمی و روانی از عید نوروز ببرند.

نکاتی جهت خانه تکانی:

نه نردبان، نه چهارپایه
1- رفتن بالای نردبان و صندلی و چهارپایه ممنوع است.

همان‌ظور که می‌دانید، بیشتر سالمندان ضعف قوای بدنی دارند و معمولا نمی‌توانند تعادل خود را به خوبی و به آسانی حفظ کنند، چه رسد به اینکه در ارتفاع و سطح لغزنده هم قرار بگیرند.

بسیاری از آن‌ها به‌دلیل بیماری یا استفاده از داروها نمی‌توانند تمرکز و تعادل خود را حفظ کنند.

همچنین در تخمین زدن فاصله و عمق مشکل دارند و ممکن است متوجه نشوند پای خود را کجا قرار می‌دهند.

افتادن از ارتفاع با توجه به پوکی استخوان در سنین سالمندی ممکن است باعث شکستگی‌هایی در مچ دست و ران و شود.

شکستگی در این سن می‌تواند خطرناک و تهدید‌کننده سلامت باشد.

توجه: در صورتی که سالمند بعد افتادن از نردبان یا صندلی از درد شکایت کند، به هیج‌وجه نباید او را تکان داد. تکان دادن فرد مصدوم اغلب مواقع باعث گسترش شکستگی می‌شد.

توصیه به سالمندان درباره خرید عید
1- فرزندان یک روز را برای کمک به سالمندان اختصاص دهند.

اما سالمندانی که فردی برای کمک ندارند، حتما باید برای رفتن به خرید از چرخ‌های دستی مخصوص حمل بار استفاده کنند.

2- خرید باید از مراکز فروش اطراف خانه باشد.

رفتن به جاهای دور برای خرید باعث خستگی سالمند می‌شود.

همچنین عبور و مرور از خیابان‌های شلوغ و ناتوانی سالمند در تنظیم سرعت خود با سرعت خودروهایی که عجله دارند، خطرناک است.

3- رفتن سالمندان به پیاده‌روهای پرازدحام ممکن است باعث برخورد عابران به سالمندان و زمین خوردن آن‌ها شود.

سالمندان و کودکان دو قشری هستند که همیشه مورد توجه سارقان قرار دارند.

کیف‌ سالمندان اغلب پر پول است و یک لحظه غفلت باعث می‌شود فرصت‌طلبان به مقاصد خود برسند.

برای جلوگیری از سرقت باید کیف‌هایی برای سالمندان تهیه کرد که از گردن آویزان می‌شود و مقدار پول نیز باید در حد نیاز خرید روزانه باشد.

همچنین به سالمندان تاکید کنید از سوار شدن خودروهای ناشناس خودداری کنند.

5- سالمندانی که دچار کاهش هوشیاری هستند یا داروهایی استفاده می‌کنند که باعث خواب‌آلودگی می‌شود، به هیچ‌وجه نباید تنها بیرون بروند.

نکاتی در مورد رژیم غذایی:

رعایت رژیم غذایی البته در علم امروزی برای بیماران دیباتیک ممنوعیت غذایی وجود ندارد ولی محدودیت غذایی وجود دارد. یعنی بیمار دیابتیک می تواند شیرینی بخورد ولی تعداد آن محدود است و اگر قرار باشد در هر خانه ای یک شیرینی بخورد، قطعا قند خونش بالا خواهد رفت. توصیه مهم به میزبانان این است که بیش از حد به میهمان در خوردن انواع شیرینی یا سایر تنقلات اصرار نکنند. تنقلاتی مانند آجیل معمولا برای سالمندان مفید است چون امگا 3 بالایی دارند ولی این تنقلات نباید نمک داشته باشند. تنقلاتی که سالمندان برای خانه خود خریداری می کنند نیز بهتر است از نوع بدون نمک یا خام باشد.

نکاتی در مورد مسافرت:

1- سفرهای طولانی ممکن است برای سالمندان بیمار خطرهایی داشته باشد. سالمندانی که به بیماری های قلبی- عروقی مبتلا هستند یا سابقه لخته در عروق دارند، در معرض ترومبوز عروقی وریدهای عمقی پا یا لخته در عروق هستند. برای جلوگیری از این عارضه خطرناک باید هر 1 تا 1.5 ساعت یکبار ماشین را متوقف کرد تا سالمند پیاده شود و قدم بزند. قطار برای سالمندانی که توان حرکت ندارند و فقط می خوابند هم وسیله نقلیه خوبی محسوب می شود زیرا می توانند به پاهای خود را دراز کند.

2- سالمندانی که به مدت طولانی داخل ماشین می نشینند و آرتروز هم دارند، ممکن است دچار خشکی در پاها شوند. بهتر است سالمند در صندلی جلوی ماشین که فضای بیشتری برای حرکت دادن پاها دارد، بنشیند. به طور کلی، هرچه سفر کوتاه تر، بهتر. البته بهتر است سالمندان از هواپیما برای سفر استفاده کنند. در صورت دسترسی نداشتن به هواپیما نیز آنها می توانند با قطار به سفر بروند و اتومبیل باید آخرین گزینه انتخابی آنها باشد.

در طول سفر بهتر است سالمندان کفش های نرم و لباس راحت بپوشند. بعد از مستقر شدن پاهای سالمند را بررسی کنید تا از نبود زخم مطمئن شوید. شستشوی پاها با آب و صابون هم فراموش نشود.

در صورتی که در هنگام سفر تمایل به مصرف غذا در رستوران دارید چند نکته را مورد توجه قرار دهید

1- به رستورانهای معتبر که اصول بهداشتی بیشتر در آن ها رعایت شده است مراجعه کنید. وضعیت بهداشت سالن، دستشویی ها، کارگران و ... تا حدی می تواند معیار سطح بهداشت رستوران باشد.

2 - در صورت امکان لوازم شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص خود را همراه داشته باشید.

3- از مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده، ‌پیاز در مکان هائی قابل اطمینان نیستند، خودداری کنید

4- به بهداشت فردی یعنی شستشوی دستها قبل از مصرف غذا توجه کنی

5- در مورد آب آشامیدنی در صورت امکان از آب معدنی استفاده شود و در غیر این صورت به بهداشت پارچ و لیوان ها توجه کنید.

گروه پرستاری سلامت جامعه، روان و سالمندی

تاریخ:
1396/12/21
تعداد بازدید:
21
منبع:
Powered by DorsaPortal