.
توصیه‌ها و آداب تغذیه مناسب برای سالمندان دیابتی
.


توصیه‌ها و آداب تغذیه مناسب برای سالمندان دیابتی

غذا بخش مهمی از زندگی روزانه است و ابتلا به بیماری دیابت نباید به معنی چشم‌پوشی از لذت و رضایت در زمان صرف غذا تلقی شود.

خوشبختانه یک رژیم غذایی پروتئینی و با شاخص گلایسمیک پایین (میزان قند خون پس از مصرف کربوهیدرات‌ها) برای همه افراد مفید است.

سالمندان دیابتی روزانه 5 وعده غذا با حجم کم مصرف کنند

سالمندان مبتلا به دیابت، غذا را در حجم کم و به دفعات زیاد (5 وعده در روز) مصرف و وزن خود را در حد محدود حفظ کنند. رعایت یک برنامه غذایی صحیح می‌تواند سلامت و طول عمر همراه با نشاط را برای سالمندان مبتلا به دیابت تضمین کند. برنامه غذایی آنان باید به گونه‌ای باشد که حدود 50 تا 60 درصد از انرژی مورد نیاز از کربوهیدرات‌ها، 15 تا 20 درصد از پروتئین‌ها و 20 تا 25 درصد از طریق چربی‌ها تأمین شود.

مهمترین اهداف برنامه‌ریزی غذایی برای سالمندان مبتلا به دیابت را می‌توان حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی، ثبات نسبی قند خون در حد طبیعی، تنظیم چربی خون در محدوده طبیعی برای به تأخیر انداختن بیماری‌های قلبی - عروقی، تأمین غذاهای سالم و تأمین کننده همه نیازهای غذایی بدن نام برد.

سالمندان مبتلا به دیابت غذاهای متنوع و غنی از فیبر مانند حبوبات، سبزی‌ها، جو و سبوس مصرف کنند.مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها، رژیم غذایی کم چرب و حاوی مقدار کمتر چربی‌های اشباع شده و کلسترول، افراط نکردن در مصرف قندهای ساده و نمک، پرهیز از مصرف الکل و فعالیت بدنی منظم را فراموش نکنند.

با توجه به مشکل یبوست در اکثر سالمندان مصرف کافی مایعات و مواد پُر فیبر نظیر نان سبوس دار، سبزی‌ها و میوه‌هایی مثل گلابی،‌آلو و ‌زردآلو اهمیت دارد.

بدن سالمندان به کالری کمتری نیاز دارد، زیرا با افزایش سن، بافت عضلانی و ماهیچه‌ای کمتر و فعالیت بدنی نیز کمتر از قبل می‌شود.

سالمندان دیابتی از مصرف ماهی، توت و ساخارین غافل نشوند.

سالمندان دیابتی به منظور کاهش عوارض ناشی از تغییر قند خون باید رژیم غذایی به همراه مصرف منظم دارو را داشته باشند. ماهی و توت از جمله مواردی است که همه متخصصان تغذیه بر مصرف آن در بیماران دیابتی تاکید دارند.

با توجه به شرایط و وضعیت سالمندان دیابتی، این بیماران باید از هیدروکربوت‌های پیچیده مصرف کنند، از این رو می‌توان گفت که این افراد دچار نوعی محدودیت در مصرف قندهای ساده هستند.

سالمندان دیابتی به سمت مصرف کالری کمتر و همچنین چربی‌های اشباع نشده سوق پیدا کنند از این رو توت می‌تواند جایگزین مناسب سایر تنقلات برای دیابتی‌ها باشد.

سالمندان دیابتی، هفته‌ای 2بار ماهی مصرف کنند

با توجه به دارابودن امگا 3 در ماهی، مصرف این غذا در مبتلایان به دیابت به ویژه در سالمندان، منجر به بهبود یافتن وضعیت چربی این بیماران و همچنین کاهش مقاومت به انسولین شود از این رو مصرف حداقل 2بار در هفته می‌تواند مقاومت به انسولین در دیابتی‌ها را کاهش دهد.

ویتامین های مورد نیاز سالمندان

یکی از ویتامین های موردنیاز سالمندان ویتامینD است. افراد سالمند باوجود تغییرات استخوانی وعدم توان حرکت، کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند و این امر زمینه ایجاد پوکی استخوان در سالمندان را افزایش می دهد.

یکی دیگر از ویتامین های موردنیاز سالمندان ویتامین ب 12 است و یکی از دلایل کمبود این نوع ویتامین در سالمندان اشکالاتی در جذبB12 در دستگاه گوارش است.

به دلیل کهولت سن، موادی که از دیواره معده برای هضم و جذبB12 ترشح می شوند، دچار مشکلاتی می شوند و در درازمدت باعث کمبود ویتامینB12 در سالمندان می شود.

ویتامین B12 در شیر، پنیر و تخم مرغ یافت می شود.

مصرف روزانه 6 تا 8 لیوان آب به سالمندان توصیه می شود. سالمندان به دلیل تغییر در مرکز حساسیت به تشنگی که در اثر کهولت سن به وجود می آید، احساس تشنگی در خود نمی کنند و از مصرف آب خودداری می کنند. درحالی که سالمندان نیز به آب فراوان نیازمند هستنتند.

گروه سلامت جامعه، روان و سالمندی

تاریخ:
1397/02/26
تعداد بازدید:
4
منبع:
Powered by DorsaPortal